Laat je website voor je werken

Welkom op mijn website (of toch niet?)

Simpele do's en don'ts om je eerste indruk te verbeteren

Leestijd: 3 minuten

Een slechte eerste indruk maakt je bezoekers extra kritisch en doet afbreuk aan je professionaliteit. In dit blog de belangrijkste punten die je in ieder geval op orde moet hebben om te zorgen dat je bezoeker niet direct de digitale benen neemt.

1. Zorg voor een aantrekkelijk design met een professionele uitstraling

Dat ligt misschien nogal voor de hand. Maar wist je dat de eerste indruk voor 94% bepaald wordt door het design? En dat 75% van de bezoekers op basis van het design je geloofwaardigheid inschat? Natuurlijk is content het belangrijkste, maar daar heb je weinig aan als je bezoeker binnen 5 seconden al weer verdwenen is. Van je bezoekers kijkt maar 48% door een slecht ontwerp heen. De rest vertrekt. Voorgoed.

2. Maak geen kermisattractie van je website

Het design van je website moet altijd ondergeschikt zijn aan de inhoud. Veel webdesigners of theme makers willen laten zien wat ze kunnen door het toevoegen van allerlei fancy effecten. Onderdelen die in komen vliegen, icoontjes die ronddraaien, enz. heel leuk om te maken, maar je bezoeker zit hier helemaal niet op te wachten. Die wil gewoon door kunnen lezen. Voor dit soort effecten geldt: less is more. Hou het subtiel.

3. Zorg dat je website responsive is.

Ook dit is iets wat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn, maar wat het lang niet altijd is. Natuurlijk heb je je website wel eens bekeken op je mobiel of tablet. Maar veel telefoons hebben weer net een andere schermbreedte en tablets zijn er van 7 inch tot 12.9 inch. Zoveel verschillende apparaten heb je waarschijnlijk niet in huis. De Google Chrome browser heeft hier een handige oplossing voor. Heb je nog geen Chrome? Download die dan hier.

Je website open in Chrome?

Dan kan je de Developer Tools openen door toetscombinatie Ctrl + Shift + I te gebruiken. De zogenaamde Device Toolbar kan je openen met toetscombinatie Ctrl + Shift + M.

Je ziet nu aan de bovenkant van je website een toolbar waar je een apparaat kan kiezen om je website op te bekijken. Met de laatste button kan je kiezen voor horizontale of verticale weergave.

Kijk vooral ook naar de weergave op Galaxy S5. Volgens de meest recente statistieken is dat het meest gebruikte formaat.

Klik om te vergroten

 

Wat je vooral niet moet doen:

  • Automatisch afspelen van video's
    Bezoekers willen "in control" zijn. En het maakt je website ook nog eens onnodig traag.
  • Een te aanwezige cookiemelding
    Een cookiewall die je hele website blokkeert, is absoluut geen goed idee en ook nergens voor nodig. Plaats een cookiemelding ook nooit over de bovenkant /navigatie van je pagina. Zet deze liever vast aan de onderkant, zodat men zonder erop te hoeven klikken je website kan bekijken.
  • Gebruik geen pop-up vensters
    Pop-ups zijn vervelend en zeker op mobiel. Als ze meer dan 25% innemen van je beeldscherm, heeft het ook nog eens een negatief effect in google. Gebruik liever sticky items in de footer die in beeld komen als men al wat langer op je website is.
  • Lettertypes en kleurgebruik
    Gebruik maximaal drie lettertypes. Ga ook geen accent leggen met allerlei felle kleuren. Reserveer deze voor je Call to Action buttons.
  • Nieuws of blogberichten met oude datums
    De ergste die je tegen kan komen is "Nieuwe website online" met een datum van een jaar geleden. Heb je goede "tijdloze" content, maar vul je die niet vaak aan? Laat de datum dan liever weg.

Waar moet je zeker aan denken:

  • Zorg dat het direct duidelijk is waar je website over gaat
    Laat eens wat mensen met een frisse blik naar je website kijken. Kunnen ze je (het liefst zonder scrollen) binnen 5 seconden vertellen wat je belangrijkste boodschap is?
  • Zorg voor voldoende "witruimte"
    Als teksten te veel op elkaar staan geeft dat een benauwd gevoel. Gebruik je gekleurde vlakken? Zorg dan dat de tekst niet te dicht tegen de randen aan staat.
  • Maak een duidelijke visuele hiërarchie
    We "scannen" teksten altijd eerst voor we ze gaan lezen. Met een duidelijk onderscheid tussen kopteksten en content zorg je ervoor dat er eerder interesse gewekt wordt.
  • Gebruik tussenkopjes
    Maak geen massieve blokken met tekst, dat schrikt je lezer af. Met tussenkopjes kunnen je teksten makkelijker gelezen worden.
  • Goede afbeeldingen
    De kans dat bezoekers je teksten lezen neemt toe met 80% als je afbeeldingen tussen je teksten zet. Dat kunnen sfeerafbeeldingen zijn maar ook grafische elementen of statistieken. Als het maar relevant is.


Voorbeeld van slechte verdeling van witruimte en geen onderscheid tussen kopteksten en content.

Dit artikel is geschreven door:
Marja Bos, template specialist bij Linqq.nl
Meer tips lezen?
Bekijk alle blogs »


We hebben eerst geprobeerd zelf de websites te maken, maar dat werd hem niet. Toen vonden we Linqq en daar zijn we heel blij mee. Het is een mooie combinatie van zelf de beelden en teksten en de rest is en wordt geregeld. Linqq is bereikbaar voor vragen en denkt mee. Het werkt simpel en makkelijk en beide websites zijn goed beveiligd.

Ria

Ria | Essania

Na te zijn gestart met een ‘zelfbouwpakket’, wat niet aan onze wensen voldeed en problemen gaf, zijn we bij Marja terecht gekomen. Ze heeft ons geweldig geholpen met het opzetten van een professionele website. Onze boekingen zijn gestegen en we zijn veel minder tijd kwijt.

Carla

Carla | Poppen en Meer

Via een vriendin kreeg ik te horen over Linqq. Zij was zeer enthousiast en raadde mij Linqq aan. Ik deel dat enthousiasme nu. In een korte tijd is er een mooie website gebouwd, waar ik zeer tevreden over ben. Heel klantvriendelijk en meedenkend vanuit het oogpunt van mij als klant.

Matthijs

Matthijs | Kinderoptreden

Ik ben erg tevreden over de professionele werkwijze bij het maken van mijn website. Meedenken en adviseren op een prettig manier. En inderdaad wordt alles voor je geregeld. Dank je wel Marja. Ook fijn dat ik na het "afleveren" je hulp kan inroepen.

Emmy

Emmy | Vanuit je Hart & Ziel leven

Na jaren getob met mijn website en het bedrijf daarachter, ben ik naar Marja toe gegaan met de vraag hoe kan dit beter. Zij heeft vooraf de mogelijkheden laten zien en dat ook geheel waargemaakt. Nu heb ik eindelijk een goed werkende website zoals ik dat al die jaren al voor ogen had. Wat mij betref een aanrader!

Wilfred

Wilfred | Timmerbedrijf Olieman

Ik heb Marja ervaren als enthousiast, gedreven, toegankelijk, betrokken en bereikbaar! Vanuit professie denkt ze met je mee om te komen tot een heel mooi resultaat.

Alice

Alice | AMbulare Coaching

© 2024 Linqq.nl
Stel je vragen