Laat je website voor je werken

Wat is een landingspagina of salespagina

en waarom heb je die nodig?

Leestijd: 3 minuten

Salespagina's, landingspagina's, je hebt de term vast wel eens gehoord maar wat is het nu precies. Wat is het nut ervan en wat moet er dan precies op staan. Dat wil ik je graag in dit blog uitleggen. Als je deze pagina's goed gaat gebruiken zijn het echte conversiekanonnen.

Wat doet een landingspagina

Een landingspagina is een pagina met maar één doel, conversies halen. Wat die conversie is, is afhankelijk van je sales strategie. Directe verkoop van diensten of (duurdere) producten is lastig. Een bezoeker zal niet snel zomaar uit het niets veranderen in een klant. En hoe kom je om te beginnen aan bezoekers? Daarom wordt er vaak gewerkt met "weggevers" in combinatie met een landingspagina.

Waarom een weggever gebruiken?

Weer zo'n term die je overal tegenkomt. Dat is niet zo gek want het kan enorm goed voor je werken. Eigenlijk is het heel simpel. We zeiden net al, iemand wordt niet zomaar klant. Je hebt daarvoor meerdere "contactmomenten" nodig. Maar hoe kom je in contact met je website bezoekers? Je kan natuurlijk een boxje plaatsen met: "Schrijf je in voor de nieuwsbrief". Hoeveel procent gaat dat doen denk je?

Niet he... we geven niet zomaar ons e-mailadres weg. En helemaal niet als er het woord nieuwsbrief bij staat.

Daarom hebben we een manier nodig om de bezoeker over te halen om dat wel te doen. De beste manier hiervoor is om een weggever te gebruiken. Dat kan een e-book zijn, een training, een gratis advies, enz. Als je die hebt kun je deze gaan promoten op facebook of andere social media. Dat is het moment dat je een landingspagina gaat toepassen.

Kijken, kijken en niet "kopen"

Dat is wat er gebeurd als je link naar je "gewone" website maakt bij je weggever. Je potentiële lead ziet allerlei informatie en gaat her en der in de rondte kijken. Vergeet vervolgens waar hij voor op je website kwam en vertrekt weer zonder e-mailadres achtergelaten te hebben.

Zonde... daar gaan je centjes van de facebook advertentie.

Door een landingspagina te gebruiken kan je zorgen dat je bezoeker maar één optie heeft. Het invullen van zijn e-mailadres voor jouw weggever. En dan kan jij beginnen aan het proces om je lead om te zetten naar een klant.

Hoe ziet een landingspagina eruit?

Kortgezegd? Kaal. Een landingspagina is geen ingewikkeld verhaal. Je wilt je bezoeker niet afleiden dus gebruik je geen menu, sidebars of footer. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er alleen maar een formuliertje op hoeft te zetten en klaar. Een landingspagina moet goed aansluiten bij je advertentie en er is een duidelijke structuur ontwikkeld waarmee je de beste resultaten kan halen.

1. Titel en subtitel

Eventueel op een achtergrondafbeelding. Zorg ervoor dat deze aansluit op je advertentie.

2. Afbeelding

Optioneel als je al een achtergrondafbeelding gebruikt onder je koptekst. Zorg voor tenminste 1 afbeelding op je pagina.

3. Tekst en bullets

Vertel hier welk probleem je oplost en vooral wat het je bezoeker oplevert.

4. Tekst

Vertel hier wat je weggever is en ook exact wat er gebeurd als je bezoeker op de knop klikt.

5. Formulier

Vraag alleen e-mailadres, of ook een naam en een telefoonnummer. Minder velden = hogere conversie. Meer velden = hogere waarde van je leads.

6. Review

Neem de laatste twijfel weg door een overtuigende review te plaatsen van één van je klanten.

 

Landingspagina of salespagina

Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen

We hebben het nu steeds gehad over een weggever maar je kan een dergelijke pagina ook gebruiken om direct iets te verkopen. Later in je verkoopstrategie of direct gekoppeld aan je advertentie. Je gebruikt dan je landingspagina als salespagina.

Wat is er anders aan een salespagina

Voor een weggever heb je niet zoveel nodig om je bezoeker te overtuigen. Het is kost niks, geen risico en de enige overweging is of je contactgegevens hiervoor wilt acherlaten. Maar wil je een product of dienst verkopen? Dan heb je meer nodig om je bezoeker te overtuigen. Op een salespagina moeten in ieder geval de volgende onderdelen staan:

  • Herhaal je Call To Action
    Plaats meerdere keren op je pagina tussen je blokken. Zorg wel dat deze steeds hetzelfde is en doet.
  • Reviews
    Je hebt er nu meer als 1 nodig het beste kan je ze ook verdelen over de pagina. Zorg ervoor dat het waardevolle reviews zijn met een foto en (bedrijfs)naam.
  • Over mij
    Vertel kort wie je bent en hoe je je bezoeker kan helpen. Zet er ook een foto bij.
  • Investering, extra's en bonussen
    Wat het je bezoeker gaat kosten. Verzacht dit door extra'tjes of bonussen toe te voegen. Vermijd woorden als kosten, bedrag. Zet ook nooit ,00 achter het bedrag dit maakt dat het duurder lijkt.
  • Urgentie
    Doe je bezoeker een tijdelijk aanbod. Maak het wel echt tijdelijk anders ben je niet meer geloofwaardig. Je kan het aanbod wel na een bepaalde tijd opnieuw doen. Dat kan gelijk een mooie reden zijn om een lead weer eens te benaderen.
  • Veelgestelde vragen
    Neem bezwaren weg door ze zelf te stellen en te beantwoorden.
  • Garantie
    Sluit af met een garantie. Laat zien dat je overtuigd bent van je product en geef je bezoeker een gevoel van veiligheid.
  • Persoonlijk advies of afspraak maken
    Heb je echt een high end dienst of een duurder product? Sluit dan af met een mogelijkheid tot het maken van een afspraak. Je kan ook overwegen om dit je call to action te maken.

Op zoek naar een CMS waarmee je niet alleen je website kan bewerken maar ook zelf landings of salespagina's kan maken? Met het Linqq all-in pakket kan je deze pagina's heel simpel zelf in elkaar schuiven en koppelen aan je promotie. Met een eigen bedanktpagina zodat je de resultaten optimaal in kaart kan brengen.

Ik wil zelf landingspagina's maken

 

Ben je gebruiker van Linqq? Lees dan op de kennisbank hoe je:

Dit artikel is geschreven door:
Marja Bos, template specialist bij Linqq.nl
Gepubliceerd op
Meer tips lezen? Bekijk alle blogs »


Via een vriendin kreeg ik te horen over Linqq. Zij was zeer enthousiast en raadde mij Linqq aan. Ik deel dat enthousiasme nu. In een korte tijd is er een mooie website gebouwd, waar ik zeer tevreden over ben. Heel klantvriendelijk en meedenkend vanuit het oogpunt van mij als klant.

Matthijs

Matthijs | Kinderoptreden

Ik ben erg tevreden over de professionele werkwijze bij het maken van mijn website. Meedenken en adviseren op een prettig manier. En inderdaad wordt alles voor je geregeld. Dank je wel Marja. Ook fijn dat ik na het "afleveren" je hulp kan inroepen.

Emmy

Emmy | Vanuit je Hart & Ziel leven

Na te zijn gestart met een ‘zelfbouwpakket’, wat niet aan onze wensen voldeed en problemen gaf, zijn we bij Marja terecht gekomen. Ze heeft ons geweldig geholpen met het opzetten van een professionele website. Onze boekingen zijn gestegen en we zijn veel minder tijd kwijt.

Carla

Carla | Poppen en Meer

Ik heb Marja ervaren als enthousiast, gedreven, toegankelijk, betrokken en bereikbaar! Vanuit professie denkt ze met je mee om te komen tot een heel mooi resultaat.

Alice

Alice | AMbulare Coaching

Na jaren getob met mijn website en het bedrijf daarachter, ben ik naar Marja toe gegaan met de vraag hoe kan dit beter. Zij heeft vooraf de mogelijkheden laten zien en dat ook geheel waargemaakt. Nu heb ik eindelijk een goed werkende website zoals ik dat al die jaren al voor ogen had. Wat mij betref een aanrader!

Wilfred

Wilfred | Timmerbedrijf Olieman

© 2020 Linqq.nl
Stel je vragen