Laat je website voor je werken

SEO optimalisatie tips & trucs

Zonder relevante content kan een website niet hoog scoren in zoekmachines. Daarom is het van belang dat je content goed aansluit op je belangrijkste zoektermen. Het is dus zaak om voor je begint met optimalisatie van je website eerst de zoektermen te selecteren waarop je gevonden wilt worden. Het advies is om per pagina maximaal één zoekterm te selecteren en de pagina hierop te optimaliseren. Wel kunnen er een aantal synoniemen van deze zoekterm gebruikt worden. De geselecteerde zoekterm moet in alle pagina elementen terugkomen. Hieronder lopen we alle pagina elementen door.

Long tail zoekwoorden

Naast losse woorden kan het ook heel nuttig zijn om combinaties van zoekwoorden te maken. Of gebruik complete zinnen, bijvoorbeeld in vraag vorm. Een hele fijne tool om zoekwoorden te vinden is Ubersuggest.

Paginatitels (Title tag)

Een title-tag laat zowel gebruikers als zoekmachines weten wat het onderwerp van een bepaalde pagina is. Binnen de zoekresultaten van Google wordt de pagina titel prominent weergegeven. De bovenste (blauwe) regel van je vermelding is de titel. Wanneer de bezoeker op de link klikt en de pagina bezoekt, wordt de paginatitel boven in de browser weergegeven. Kies per pagina een unieke titel die het onderwerp van de pagina onmiddellijk duidelijk maakt. Gebruik een korte, wervende, goed leesbare zin van ongeveer 60 tot 65 tekens.

Je kan de pagina titel invullen door direct vanaf de pagina op de knop "pagina bewerken" te klikken, of door op het potloodje te klikken achter de paginanaam in het overzicht. Vervolgens klikt je op het tabblad zoekmachineoptimalisatie. In het invulveld achter titel kan je de pagina titel invoeren.

Pagina omschrijving (Meta-description)

Meta-descriptions zijn belangrijk omdat Google ze kan gebruiken als sitefragmenten voor je pagina’s. Dit is de tekst die zichtbaar is onder de pagina titel in de zoekresultaten van Google. Dit gebeurt niet in alle gevallen omdat Google ook een relevant gedeelte van de zichtbare tekst van je site kan gebruiken als deze tekst goed overeenkomt met de zoekopdracht van een gebruiker. Woorden in het sitefragment worden vetgedrukt weergegeven wanneer ze in de zoekopdracht van de gebruiker voorkomen. Hierdoor kan de gebruiker sneller zien of de inhoud van de pagina overeenkomt met waar hij naar zoekt. Het is altijd een goed idee meta-descriptions met beschrijvingen aan pagina’s toe te voegen. Deze tekst wordt namelijk ook gebruikt als je pagina gedeeld wordt op facebook of andere social media. Gebruik een unieke omschrijving met de belangrijkste zoekterm. Verwerk waar mogelijk synoniemen maar let er op dat de zin goed leesbaar blijft. De description mag maximaal 157 tekens bevatten.

Je kan de pagina omschrijving invoeren door direct vanaf de pagina op de knop "pagina bewerken" te klikken, of door op het potloodje te klikken achter de paginanaam in het overzicht. Vervolgens klikt je op het tabblad zoekmachineoptimalisatie, in het invulveld achter omschrijving kan je de pagina omschrijving invoeren.

URL's

De URL is het webadres van een pagina. Door middel van de URL wordt bepaald waar de pagina staat binnen de website. De URL is terug te vinden in de browserbalk en in Google (in het groen) Woorden in de URL in het zoekresultaat worden vetgedrukt weergegeven als ze voorkomen in de zoekopdracht van de gebruiker. Het is belangrijk dat de geselecteerde zoekterm terugkomt in de URL. Hoe verder de zoekterm vooraan staat hoe beter het is. Daarnaast is gebruiksgemak ook zeer belangrijk voor de keuze van de URL’s. Er is geen maximum aan de lengte van een URL maar zorg er voor dat de URL’s niet te lang worden. Let op dat je url's zo min mogelijk aanpast, dit zorgt voor dode links in de zoekmachines en heeft nadelige gevolgen voor uw positie.

De URL wordt bij het opslaan van je pagina automatisch aangemaakt. Hiervoor wordt de ingevulde pagina titel gebruikt en de locatie van de pagina in je website. Op deze manier: locatie/titel-van-de-pagina. Je kan deze na het aanmaken van je pagina aanpassen om deze beter te kunnen gebruiken in je SEO strategie. Klik op het tabblad eigenschappen, in het invulveld achter bestandsnaam kan je de URL invoeren. Gebruik geen hoofdletters, speciale tekens of spaties in url's, maar gebruik – om woorden te scheiden. Een url kan altijd maar 1 keer gebruikt worden per website. Zie je bij het opslaan dat er -1 is toegevoegd achter de ingevoerde tekst? Dan bestaat de URL al.

Kopteksten

Kopteksten (Heading-tags) worrden gebruikt om de structuur van een pagina duidelijk te maken voor gebruikers. Er zijn zes maten in kopteksten, beginnend met Kop 1 (<h1>), de belangrijkste en eindigend met Kop 6 (<h6>), de minst belangrijke. Omdat kopteksten normaal gesproken de omvatte tekst groter maken dan normale tekst, geeft dit een visuele hint aan de gebruikers dat deze tekst belangrijk is en dat die hen kan helpen te begrijpen waar de rest van de inhoud over gaat. Meerdere formaten kopteksten kunnen worden gebruikt om een hiërarchische structuur van de inhoud aan te geven. Dit maakt het makkelijker voor de gebruiker om door de inhoud te navigeren. Ook zoekmachines zien kopteksten als zeer belangrijk. Met name de Kop 1. Per pagina dient altijd een Kop 1 tekst aanwezig te zijn. Dit mag nooit meer dan 1 keer per pagina gebruikt worden. Voor tussenkopjes kan de Kop 2 of naar wens andere koppen gebruikt worden. Gebruik kopteksten alleen waar dat zinvol is. Teveel kopteksten op een pagina kunnen het gebruikers/zoekmachines lastig maken om de inhoud door te lezen en te bepalen waar het ene onderwerp ophoudt en het andere begint.

Bij het aanmaken van een nieuwe pagina staat de Kop 1 al in de tekst. Je kan deze zelf aanpassen. Mocht deze door eerdere aanpassingen niet meer aanwezig zijn kan deze opnieuw geplaatst worden door de gewenste tekst te selecteren en in de knoppenlijst boven de tekst op "Opmaak" te klikken en de gewenste kop te selecteren.

Bodytekst

De bodytekst oftewel content is de zichtbare tekst die wordt weergegeven op een pagina binnen de website. De inhoud van de content vormt een belangrijk onderdeel in het vergroten van de vindbaarheid. De zoekwoorden en synoniemen moeten regelmatig terug komen in de content. Schrijf themagerichte content voor elke pagina. Originele teksten zijn belangrijk om je website te onderscheiden van concurrenten. Google kan direct vaststellen wanneer er teksten van andere webpagina’s zijn gekopieerd. Dit komt de vindbaarheid niet ten goede. Daarnaast is het belangrijk dat elke pagina binnen de website uniek is, het heeft dus geen zin om dezelfde content meerdere keren te plaatsen. Het is geen probleem om kleine onderdelen van een tekst regelmatig te herhalen op een website. De eerste en laatste alinea van de content wegen het zwaarst voor Google. Het is belangrijk dat hierin duidelijk naar voren komt waar de betreffende pagina over gaat. Zet.

Overdrijf niet te veel met het gebruik van de zoekterm. Over-geoptimaliseerde teksten worden door de bezoekers niet goed gelezen waardoor het doel van de tekst verloren gaat. Het ideale aantal woorden voor een hele pagina ligt tussen 300 en 400 woorden. Google kan met dit aantal het beste vaststellen wat het thema is van de tekst. Plaats nooit onzichtbare tekst (tekst in zelfde kleur als achtergrond), zoekmachines hebben dit in de gaten en u kunt voor langere tijd geschrapt worden uit de zoekresultaten.

Gebruik de buttons in de balk boven de tekst om de content te voorzien van styling. Dikgedrukte, onderstreepte of schuigedrukte woorden geven aan dat deze belangrijk zijn. Gebruik voor opsommingen lijsten en voor data tabellen. Let op dat je nooit teksten vanuit Word , andere programma's of websites direct kopieerd met CTRL-V CTRL-C maar gebruik hiervoor de Plakken vanuit Word button. Anders is de kans groot dat er veel onnodige en soms zelfs onzichtbare styling meeplakt wordt die de teksten een vreemde opmaak geven en de broncode vervuilen. Een schone broncode is van groot belang voor een goede positie. Is er eerder al iets misgegaan met het plakken van tekst, selecteer dan alle tekst van de pagina en klik op de gum button. Daarna kan je de styling op de juiste manier aanbrengen.

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van je website voor de bezoeker. Content met een passende afbeelding zal veel beter onthouden worden. Maar een zoekmachine kan afbeeldingen niet “lezen”. Daarom moet er altijd een beschrijvende (ALT) tekst ingevoerd worden. Gebruik afbeeldingen echt alleen voor het weergeven van beeldmateriaal, alle tekst die op een afbeelding gebruikt word moet in termen van SEO als verloren worden beschouwd.

De ALT tekst kan je invullen tijdens het plaatsten van een nieuwe afbeelding bij Alternatieve Tekst. Bij bestaande afbeeldingen kan je dit venster opnieuw openen door te klikken op de betreffende afbeelding en daarna op afbeelding button.

Interne Links

Interne links zijn doorklikmogelijkheden naar pagina's binnen je eigen website. Maak op strategische plaatsen gebruik van deze links, op deze manier kan je de bezoekers en zoekmachines de website verder laten ontdekken. Link bijvoorbeeld vanaf de homepagina een zoekwoord door naar een pagina met meer informatie over datzelfde zoekwoord. Standaard krijgen links een afwijkende styling. Om echte Call to Actions te maken kan je van links echte buttons maken. Zie de gerelateerde artikelen hiernaast.

Je kan interne links maken via de interne link button boven de tekst.

« terug naar het overzicht

Ik heb Marja ervaren als enthousiast, gedreven, toegankelijk, betrokken en bereikbaar! Vanuit professie denkt ze met je mee om te komen tot een heel mooi resultaat.

Alice

Alice | AMbulare Coaching

Na jaren getob met mijn website en het bedrijf daarachter, ben ik naar Marja toe gegaan met de vraag hoe kan dit beter. Zij heeft vooraf de mogelijkheden laten zien en dat ook geheel waargemaakt. Nu heb ik eindelijk een goed werkende website zoals ik dat al die jaren al voor ogen had. Wat mij betref een aanrader!

Wilfred

Wilfred | Timmerbedrijf Olieman

Na te zijn gestart met een ‘zelfbouwpakket’, wat niet aan onze wensen voldeed en problemen gaf, zijn we bij Marja terecht gekomen. Ze heeft ons geweldig geholpen met het opzetten van een professionele website. Onze boekingen zijn gestegen en we zijn veel minder tijd kwijt.

Carla

Carla | Poppen en Meer

We hebben eerst geprobeerd zelf de websites te maken, maar dat werd hem niet. Toen vonden we Linqq en daar zijn we heel blij mee. Het is een mooie combinatie van zelf de beelden en teksten en de rest is en wordt geregeld. Linqq is bereikbaar voor vragen en denkt mee. Het werkt simpel en makkelijk en beide websites zijn goed beveiligd.

Ria

Ria | Essania

Via een vriendin kreeg ik te horen over Linqq. Zij was zeer enthousiast en raadde mij Linqq aan. Ik deel dat enthousiasme nu. In een korte tijd is er een mooie website gebouwd, waar ik zeer tevreden over ben. Heel klantvriendelijk en meedenkend vanuit het oogpunt van mij als klant.

Matthijs

Matthijs | Kinderoptreden

Ik ben erg tevreden over de professionele werkwijze bij het maken van mijn website. Meedenken en adviseren op een prettig manier. En inderdaad wordt alles voor je geregeld. Dank je wel Marja. Ook fijn dat ik na het "afleveren" je hulp kan inroepen.

Emmy

Emmy | Vanuit je Hart & Ziel leven

© 2024 Linqq.nl
Stel je vragen